Je website bovenaan in Google?

Dit is de eerste stap...



 Ja, ik wil hoger scoren
in de zoekresultaten!
Check

webimpuls.be logo

We overlopen webpagina's in een oogopslag, lezen verticaal en klikken op de eerste opvallende link die ook maar een beetje refereert naar hetgeen we op zoek zijn. Het grootste gedeelte van de webpagina wordt vaak niet eens bekeken...

Geen interessante inhoud of nuttige link? Binnen enkele seconden klikken we al op de "TERUG"-knop en gaat de zoektocht verder! Wat heeft een website dan nodig om boven de middelmaat uit te stijgen?

  • Uitnodigende verpakking

    Een aantrekkelijk design speekt aan, dat is evident. De aard van de website (of onderneming/event) moet af te leiden zijn uit het ontwerp. Zo zal een frivool, kleurrijk ontwerp beter geschikt zijn voor een snoepjesfabrikant dan voor een begrafenisondernemer...

  • Kwaliteit en geloofwaardigheid

    Er is niets zo belangrijk als de kwaliteit en geloofwaardigheid van de content. We zijn bereid een slecht-ontworpen, onaantrekkelijke websites te bezoeken als de inhoud maar van hoge kwaliteit is. Denk hierbij aan online handleidingen en faq's, wetenschappelijke publicaties, info van de overheid, enz.

  • Verticaal lezen

    Een webpagina wordt "gescand", niet gelezen. Er zijn een aantal "hot-area's" waar onze ogen automatisch naar toe worden getrokken (o.a. linksboven). De plaatsing van belangrijke links, titels en afbeeldingen moet hier op afgestemd zijn.

  • Ongeduld

    We willen zo snel mogelijk resultaat, zeker op het web. Een pagina die niet intuïtief is of niet snel voldoet aan de verwachtigen wordt snel ingeruild voor een volgend zoekresultaat.

  • Automatische piloot

    We maken geen doordachte keuzes. Een bezoeker neemt meestal niet de tijd om na het lezen van de inhoud de juiste pagina te kiezen. Neen, er wordt automatisch geklikt op de eerste redelijke kans op verder informatie. Voor een optimale gebruikerservaring moeten dus de interessante links dus bovenaan staan.

  • Controle (of tenminste het gevoel van)

    Bezoekers willen controle over de website, hun browser en bij uitbreiding hun computer. Intro's of filmpjes, hoe leuk ook, zijn vaak een grote ergenis. Een verwarrende menu-indeling, een niet-consequente opmaak of opspringende venster (pop-ups) zijn grote afknappers en leiden meestal tot het verlaten van de website.

Tags: webstandaard, webdesign, usability

Reactie(s) (0)